Intro om linkbuilding

Posted by admin | SEO | onsdag 7 januar 2009 10:41

SEO deles op i 2 kategorier: Onpage optimering og Offpage optimering. Når man arbejder med søgeoptimering, er det ekstremt vigtigt at man skaffer gode indgående links.

Linkbuilding er offpage optimering, og det med links skal forstås sådan: Søgemaskiner kan se hvem der linker til hvem, og de betragter egentligt et link som en “stemme” - ligesom til folketingsvalget. Nogle har måske 20 stemmer, hvorimod andre har 2000 stemmer, og det har så i sidste ende en betydning for hvor ens hjemmesider havner i søgeresultatet. Men der er naturligvis forskel på at få et link fra en hobbyhjemmeside om fuglefoder kontra Microsofts hjemmeside. Der vurderes udfra mange ting, bl.a. alder, links, opdateringer, osv. En ofte benævnt standard for kvaliteten af links er PageRank, som er en 10-trinsskala Google har udviklet til at bedømme kvaliteten af sites.